Veelgestelde vragen
Welkom bij onze veelgestelde vragen (FAQ) pagina. Hier vindt u antwoorden op de meest voorkomende vragen die onze klanten ons stellen. Staat uw vraag er niet bij of heeft u meer gedetailleerde informatie nodig? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Algemeen
Wij zijn bereid om bezichtigingen via Whatsapp-video of andere vormen te verzorgen. Dit kan je afstemmen met de betreffende verhuurmakelaar. Echter wij vinden het wel noodzakelijk dat de woning minimaal 1x bezichtigd is vóórdat je overgaat tot het tekenen van de huurovereenkomst. Dit om te voorkomen dat er bij oplevering onduidelijkheid is over de staat van de woning. Indien dit niet tot de mogelijkheden behoort, verzoeken wij je in overleg te treden met de verhuurmedewerker.
Dit verschilt per huurwoning. Als huisdieren in een huurwoning niet toegestaan zijn dan zal dit vermeld worden in de woningadvertentie en/of het huurcontract. Indien u graag voorafgaand aan uw huurperiode duidelijkheid wil of huisdieren zijn toegestaan verzoeken wij je in overleg te treden met de verhuurmakelaar.
Nee, je hoeft geen geen inschrijfkosten te betalen.
Bij Lemon Suites hechten wij waarde aan een gelijke behandeling voor iedereen. Hoewel we soms onderscheid moeten maken op financiële omstandigheden en leeftijd (voor bijvoorbeeld een seniorenwoning), zullen we klanten nooit benadelen wegens hun identiteit. Wij geloven dat iedereen recht heeft op een woning, ongeacht afkomst, huidskleur, religie, seksuele geaardheid, gender of gezondheidsstatus. Onze klanten worden door een automatisch systeem gematched aan de woning. Dit voorkomt dat onze medewerkers in het verhuurproces discrimineren. Ook werken wij niet mee aan het verzoek om te discrimineren van eventuele opdrachtgevers.
Documenten
Als je door ons uitgenodigd wordt voor een bezichting ontvang je van ons ook een verzoek om je documenten te uploaden in het woningdossier. Je documenten dienen op het moment van de bezichtiging compleet te zijn.
De documenten die je dient aan te leveren zijn afhankelijk van je inkomenssituatie. Bij je inschrijving ontvang je van ons een overzicht met de aan te leveren gegevens welke op jouw situatie van toepassing zijn. In de meeste gevallen betreffen het onderstaande gegevens. De algemene gegevens dient u altijd aan te leveren, en deze gegevens dienen aangevuld te worden met de documenten die benodigd zijn op basis van je inkomenssituatie:
Algemeen:
- Veilige kopie geldig paspoort / identiteitskaart
- Afdruk van overzicht BKR, op te vragen via www.bkr.nl
- Woon je in een koopwoning: Recent hypotheekhoudersverklaring van de hypotheekverstrekker
- Woon je in een Huurwoning: Recente verhuurdersverklaring van uw huidige verhuurder
- Ben je gescheiden: Kopie opgave alimentatie / echtscheidingsconvenant
Indien je in loondienst bent:
- Recente werkgeversverklaring (niet ouder dan 2 maanden)
- Kopie van de loonstroken van de laatste 3 maanden
- Recent bankafschrift waarop de laatste 3 salarisstortingen zichtbaar zijn
Indien je Ondernemer bent:
- Kopie inschrijving Kamer van Koophandel
- Inkomensverklaring Belastingdienst (IB-60 verklaring)
- Meest recente jaarrerkening met Winst- & Verliesrekening en balans
- Gewaarmerkte accountantsverklaring
Indien je gepensioneerd bent:
- Recente AOW strook en/of jaaropgaven
- Recente pensioen-strook en/of jaaropgaven
- Recent bankafschrift waarop de laatste 3 AOW en/of pensioen-stortingen zichtbaar zijn
Om in aanmerking te komen voor een woning vragen wij je om, zodra wij je kunnen uitnodigen voor een bezichtiging, je gegevens te uploaden in jouw online woningdossier. Hiervoor ontvang je van ons een email om een account aan te maken en je hoofinschrijving te voltooien. We vragen in jouw persoonlijk dossier alleen naar documenten die betrekking hebben op jouw persoonlijke woon-, werk- en financiële situatie.
Om na te gaan of je voldoet aan de gestelde inkomenseis hebben wij je persoonlijke en financiële gegevens nodig. Met deze documenten wordt door het verhuurteam een credit check uitgevoerd. Een vast, regelmatig inkomen en een goed betaalverleden is van belang.
Datakeeper
Lemon Suites heeft ervoor gekozen om de gegevens via Datakeeper te laten controleren, omdat dit veilig is voor alle partijen.
Met Datakeeper verzamel je jouw persoonlijke gegevens op een veilige manier op websites van de overheid, waar deze informatie reeds bekend is. Datakeeper begeleidt je tijdens dit proces. Je logt bij de meeste bronnen in met je DigiD, of scant bijvoorbeeld ook je NFC chip van je identiteitsbewijs om je identiteitsgegevens op te halen.
Nadat je je gegevens hebt opgehaald, heb je de keuze om de verzamelde informatie door te sturen naar Lemon Suites om in aanmerking te komen voor een huurwoning. Je kunt in de samenvatting van je dataverzoek alle gegevens bekijken en bepaalt zelf of je de informatie doorstuurt. Daarna staan je gegevens in je Datakeeper app opgeslagen, waar alleen jij bij kunt. Zo heb je altijd je gegevens bij de hand.
- Datakeeper behoudt een overzicht van al je dataverzoeken, zo weet je altijd met wie je wat gedeeld hebt.
- Het bespaart je tijd, je hebt zo al je gegevens bij elkaar verzameld, zonder dat je je papieren administratie hoeft uit te pluizen.
- Je upload of verstuurt nooit meer het verkeerde document, omdat je met Datakeeper precies weet welke gegevens van je gevraagd worden.
- Je kunt je data hergebruiken wanneer je een auto wilt huren of je identiteit moet bevestigen.
Klik hier voor de algemene voorwaarden van Datakeeper.
Om je dataverzoek in de Datakeeper app te kunnen versturen heb je je bankgegevens, je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord en je identiteitsbewijs nodig. DigiD verplicht sinds 30 januari 2023 de sms-controle. Inloggen met alleen je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer mogelijk. Controleer daarom of je sms-controle aan hebt staan en eventueel aan te vragen via: www.digid.nl.
Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om met de DigiD app in te loggen bij de Belastingdienst, UWV en Mijn Overheid. Er wordt gewerkt aan een koppeling met de DigiD app.
Datakeeper begeleidt je langs meerdere bronnen waar financiële gegevens over jou beschikbaar zijn. Ook je identiteits- en adresgegevens worden opgevraagd.
1. Identiteit
Je haalt je identiteitsgegevens op via de NFC-chip in je paspoort of ID-bewijs. Mocht je chip en daardoor het scannen onverwachts niet werken, dan word je naar een ander scherm geleid waar je foto's kunt maken van je identiteitsbewijs.
2. Je bank
Je haalt je bankgegevens zoals je IBAN en naam op bij je bank. Dit doe je gemakkelijk door bij je bank in te loggen en je IBAN te selecteren. Ook kun je bij je bank je woonlasten betalingscheck ophalen, dit zijn je betaalde vaste lasten van de afgelopen 12 maanden zoals je huur, VVE of hypotheek.
3. Belastingdienst
Je haalt je inkomensverklaring op bij de belastingdienst. Hierin staan gegevens over inkomen van het afgelopen jaar.
4. UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV) kan je jouw actuele salaris inzien. Je werkgever dient elke maand je verdiende bedrag aan te geven, waardoor deze informatie voor jou beschikbaar is.
5. Mijnpensioenoverzicht.nl
Je vindt al jouw pensioeninformatie op Mijnpensioenoverzicht.nl. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht om deze gegevens voor jou toegankelijk te maken.
6. Mijn Overheid
Op de website Mijnoverheid.nl kun je informatie verzamelen uit de bron: de Basisregistratie Personen (BPR). De BRP bevat een groot aantal gegevens over jezelf. Bijvoorbeeld je voornamen en achternaam, je geslacht en je adresgegevens.
Datakeeper is afhankelijk van de bronnen waaruit de gegevens gehaald worden. Wanneer een van die bronnen tijdelijk stil ligt vanwege bijvoorbeeld technische werkzaamheden dan kan Datakeeper je gegevens niet ophalen. Probeer in dat geval op een later moment nogmaals de gegevens op te halen.
Datakeeper is ontworpen om je gegevens op te slaan, te beheren en te beschermen. Datakeeper gaat uit van twee belangrijke principes:
1. Datakeeper voldoet aan de hoogste security eisen, op bankniveau. De Datakeeper app slaat geen informatie op en zodra je data uit de app verwijdert, is het direct verwijderd van je telefoon.
2. Met Datakeeper bepaal je zelf wie je persoonlijke gegevens ontvangt, want jij hebt de controle.
Huren /
Huurovereenkomst
Dit is helaas pas mogelijk als je minimaal één jaar aan de slag bent als zelfstandig ondernemer. Als ondernemer moet je in het bezit zijn van een jaarrekening, winst- en verliesrekening en balans van minimaal één jaar.
Speciaal voor onze huurders hebben wij een aparte omgeving op onze site. Hierop staat meer informatie over onze huurdersapp, contactgegevens en overige informatie.
De huurprijs wordt, confrom de geldende wettelijke regelgeving en bepalingen in je huurovereenkomst, jaarlijks verhoogd. Deze verhogingen vinden vaak plaats op 1 juli of 1 januari. De exacte datum van de huurverhoging staat vermeld in je huurovereenkomst (artikel 5).
Helaas is het niet mogelijk om garant te staan of om voor iemand anders te huren. Uiteraard mag een eventueel gevraagde waarborgsom wel door iemand anders worden betaald.
Indien alle ondertekenaars de overeenkomst ondertekend hebben, ontvangt iedereen een e-mail met daarin de huurovereenkomst en contract bijlagen. Deze zijn voor je eigen administratie. Er zal dus geen papieren exemplaar uitgegeven worden
Bij onze woningen hanteren wij een minimale waarborgsom van 1 keer de maandhuur. Echter in sommige gevallen zal een waarborgsom van minimaal 2 keer de maandhuur worden gevraagd. Deze waarborgsom van 2 keer de maandhuur is onder andere van toepassing als:
- Je niet voldoet aan de inkomenseisen zoals gesteld door ons;
- Je wel voldoet aan de inkomenseisen, maar dit door toevoeging van eigen vermogen; - je je inkomen (deels) verkrijgt uit het (eigen) vermogen;
- Je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer, al dan niet zonder personeel;
- Je in je proeftijd zit van een arbeidsovereenkomst;
- Je een arbeidsovereenkomst hebt voor bepaalde tijd, zonder intentieverklaring;
- Je vanuit het buitenland komt en een creditcheck niet mogelijk is;
- Je een gestoffeerde of gemeubileerde woning gaat huren. Uiterlijk voor de sleuteloverdracht dient de eerste huurbetaling (zoals vermeld in artikel 4 van de huurovereenkomst) en de eventuele waarborgsom (zoals vermeld in artikel 10 van de huurovereenkomst) te zijn betaald.
Hierin maken we onderscheid in verschillende scenario's
- Koopwoning is verkocht: Er wordt gekeken wat de eventuele overwaarde of restschuld is. Bij restschuld wordt het maandelijkse bedrag aan rente & aflossing van de schuld van het bruto maandinkomen afgehaald. Bij overwaarde mag dit meegerekend worden als eigen vermogen.
- Koopwoning wordt aangehouden Het maandelijkse hypotheekbedrag wordt van het bruto maandinkomen afgehaald.
- Koopwoning word overgenomen door ex-partner met ondertekend echtscheidingsconvenant Wanneer er een echtscheidingsconvenant is waarin beschreven staat dat de kandidaat huurder niet meer hoofdelijk aansprakelijk is voor de hypotheeklast hoeft deze niet meegenomen te worden in de berekening van de inkomenseis.
- Koopwoning is verkocht: Er wordt gekeken wat de eventuele overwaarde of restschuld is. Bij restschuld wordt het maandelijkse bedrag aan rente & aflossing van de schuld van het bruto maandinkomen afgehaald. Bij overwaarde mag dit meegerekend worden als eigen vermogen.
Dit is afhankelijk van de regels die de opdrachtgever hanteert. In de meeste gevallen verhuren wij woningen die enkel bestemd zijn voor “gemeenschappelijke duurzame huishoudens”. Dit betekent dat de woning enkel bestemd is voor de huurder en diens huishouden. Het is niet mogelijk om bijvoorbeeld een kind, broer, schoonzus of nicht als huurder toe te voegen aan de huurovereenkomst. Dit komt omdat er in zo’n geval vaak geen sprake is van een duurzaam gemeenschappelijk huishouden, ook al delen zij de kosten voor levensonderhoud en huisvesting. In een dergelijke vorm van verwantschap tussen twee individuen komt het vaak voor dat op een bepaald moment een van hen het huis zal verlaten en dat de samenlevingssituatie ten einde loopt.
Inschrijver / Zoeker
Wij nemen contact met jou op als jij de best passende kandidaat bent om de woning te bezichtigen. Houd er rekening mee dat er op dit moment veel woningzoekenden zijn en er slechts enkele kandidaten worden uitgenodigd voor een bezichtiging. Het kan daarom enige tijd duren voordat er een woning aan je wordt toegewezen. We vragen om je geduld.
Ons systeem bepaald pér woning welke kandidaat het best passend is. Deze selectie wordt gemaakt aan de hand van:- Het inkomen;
- Profiel kandidaat voor de betreffende woning. Denk hierbij aan senioren complexen(leeftijd) of eengezinswoningen (gezinssamenstelling).
- Moment van inschrijven/reageren op de woning;
Bij bestaande huurwoningen zijn er mogelijk meerdere kandidaten die de woning gaan bezichtigen en wellicht willen huren. Wij selecteren op dat moment de best passende kandidaat voor de woning op. Mocht de best passende kandidaat de woning weigeren of niet door onze dossiercontrole komen, start het selectieproces opnieuw. Zo wordt de interesselijst doorlopen totdat de woning verhuurd is. Is de woning verhuurd dan ontvang je een mail ter informatie.
Het bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld en vaste bonussen/toeslagen) dient in de meeste gevallen minimaal 3,5 keer de maandhuur te bedragen. Het inkomen van je partner wordt in de meeste gevallen voor de helft meegeteld (de actuele inkomensnormen staan ook vermeld in de advertentie van de woning). Indien je beide AOW ontvangt, kan het tweede inkomen voor 100% meegeteld worden. Let wel, wij verhuren voor meerdere opdrachtgevers. De inkomensnorm kan per woning verschillen.
Vanwege de Wet Goed Verhuurderschap is het niet mogelijk om als vertrekkend huurder een kandidaat met voorrang aan te dragen. Lemon Suites houdt zich ten alle tijden aan de bepalingen in de Wet Goed Verhuurderschap.
Aan de hand van de voor de woningen gestelde inkomenseis, woningvoorkeuren, beschikbaarheid, volledigheid van jouw dossier en finale credit check worden de woningen toegewezen aan de best passende kandidaat.
Beschikbaar:
Je kunt inschrijven op de woning. De woning is nog niet toegewezen aan een kandidaat. Uit de inschrijvingen worden enkele kandidaten uitgenodigd voor een bezichtiging en het voltooien van een hoofdinschrijving. Na de bezichtiging wordt de best passende kandidaat geselecteerd.
Optie:
Deze woning is momenteel aangeboden aan een kandidaat huurder. De aangeleverde gegevens van de huurder worden gescreend. Als de gegevens akkoord bevond zijn ontvangt de kandidaat huurder een mail om de huur te bevestigen. Je kunt nog reageren op de woning, je komt dan op de wachtlijst.
Verhuurd:
De woning is verhuurd. Je kunt niet meer reageren op de woning.